پدیده ی ضد ارزش بی حجابی و بد حجابی

ارزشهای
اسلام و انقلاب را پاسداری کنیم

پدیده ی ضد
ارزش بی حجابی و بد حجابی

حجة الاسلام
محمد تقي رهبر

– چرا اینقدر
از بد حجابی حرف می زنید؟!

– مگر مسئله
ای دیگر ندارید که درباره ی آن حرف بزنید؟!

– مگر همه
مسائل اجتماعی ما حل شده که این یکی باقی مانده باشد؟

– آیا
بحرانهای اقتصادی، گرانی، تورم، چندنرخی، بازار سیاه، احتکار، سوء استفاده، تبعیض،
رشا و ارتشاء، نابسامانیهای اداری و نارضائی تراشی های شبانه روزی عده ای ندانم
کار یا بیمار، مواد مخدر و مسایل دیگر اخلاقی، مسائل جامعه ما نیستند؟ چرا آنها را
در اولویت قرار نمی دهید؟…

اینها و
امثال اینها پرسشهائی هستند که در برابر مسئله حجاب و بد حجابی، از سوی عده ای
مطرح می شوند.

این پرسشها
یک پاسخ اجمالی دارد و یک پاسخ تفصیلی:

پاسخ اجمالی
اینکه:

نگران
نباشید! زیرا که ما طبق معمول، از این مسئله «حرف» می زنیم و بیش از این کاری نمی
کنیم که خدای نخواسته موجب ملامت خاطر مبارک! زنان بدحجاب و طرفداران آنها را
فراهم کنیم. بنابراین از این حرفها و شعارهای موسمی و تهدیدها، وعد و وعیدها،
چندان دلهره و واهمه بخود راه ندهند!! حال بگذارید در کنار سایر «حرف ها» از این
مقوله نیز حرفی زده شود. و اما پاسخ تفصیلی که واقعاً بخواهیم به گره گشائی این
معضل و   ریشه یابی و ارائه راه حل در این
مسئله بپردازیم تا از یکسو توجیه منطقی طرح مسئله بدحجابی که یکی از مظاهر ضد
ارزشی اخلاقی و رفتاری است، روشن شود و از سوئی دیگر ضمن طرح مسئله و کاوش و تحقیق
در پیرامون آن، راه حلها و پیشنهاداتی ارائه گردد.

در این زمینه
موارد ذیل را می نگریم:

1- مسائل
مطروحه در بند اخیر سوالات (که هر یک نقش فراوان در سرنوشت اجتماعی و حتی سیاسی ما
دارد و بی توجهی به آن عواقب نامطلوبی را به بار خواهد آورد)، هر کدام شایان تامل
و بررسی است و طرح مسئله بدحجابی در محیط کنونی ما بدون معنی نیست که مسائل فوق
الذکر فراموش و یا حل شده است. زیرا هر مسئله جای خود را دارد که بحث از آن بی
نیازکننده از بحث سایر مسائل نیست. به اضافه آنکه مسئله بدحجابی و بدتر از آن لجام
گسیختگی گروهی از زنان در محیط انقلابی ما از اولویت خاص برخوردار است. و علل و
عوامل و انگیزه ها و اهداف و آماری دارد که به سادگی نمی توان از کنار آن بی تفاوت
گذشت.

ما مواد مخدر
را خطرناک توصیف می کنیم و صحیح است ولی آیا هوسبازی و لجام گسیختگی تعدادی از
زنان، گناه و عامل انحراف و نموداری از فرهنگ منحط ابتذال و متاثر از فرهنگ اجنبی
نیست؟! بنابراین با هر دوی اینها باید به مبارزه برخاست. و علل و آثار و     راه حلهایش را به بحث و بررسی نهاد. و یا
مثلاً ابتذال و سوء رفتار زن و چهره های    
هوس انگیز و مفسده خیز آنان، آیا از مسئله احتکار و تورم کمتر زیانبار است؟
بنابراین به حل هر دو معضل باید پرداخت که هر یک در جای خود خطرناکند. و همچنین در
مقایسه با مسائل دیگر باید اعتراف کرد که مسئله ی بدحجابی و علل و آثار آن یکی از
بیماریهای جامعه است که ضرورتاً علاج آن نیاز به بحث و مطالعه و بررسی دارد.

2- زنان نیمی
از جمعیت بشر را تشکیل می دهند. جمعیتی که گردانندگان چرخ حیات در خانه و حتی در
بخش عظیمی از جامعه می باشند به علاوه نقش و تاثیر وجودی آنان بر مردان، کودکان و
جوانان انکارناپذیر است. در یک مَثَل فرانسوی است که در هر حادثه از حوادث اجتماعی
می گویند: «زنان را تفتیش کنید!» یعنی علة العلل حوادث اجتماعی را در وجود زنان
بجوئید. در آثار و امثال از نقش وجودی زن بسیار صحبت شده بدین مضمون که صلاح و
فساد زن در سرنوشت فرد و جامعه اثر انکارناپذیر دارد.

بر این اساس
نمی توان رفتار زنان یک جامعه را نادیده گرفت. فرهنگ و تفکر، اخلاق و تربیت، رفتار
و حرکات زنان، تاثیر مستقیم بر کل اخلاق و رفتار جامعه دارد. در این رابطه، گرچه
مسئله حجاب در نگاه اولیه جزئی و سطحی می نماید و شاید بعضی ها چندان مایل نباشند
روی مسئله بدحجابی خیلی جر و بحث شود و مسائلی از آن مهمتر و ضروری تر جهت طرح
بدانند و بلکه قابل اغماض تلقی کنند! اما باید خاطر نشان ساخت که نمای ظاهری هر
انسان نموداری از تفکر، اعتقاد و اخلاق او است. بنابراین چهره ی انسان از درون
سالم یا ناسالم وی حکایت دارد. و به قول معروف: «از کوزه همان برون تراود که در
اوست» و «رنگ رخساره نشان می دهد از سرّ ضمیر». بی شک بی حجابی یا بدحجابی و حرکات
ظاهری زن نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه نمای ظاهری، تابلویی است که از سطح
فکر، اعتقاد و اخلاق و سیستم رفتاری زن حکایت دارد. به عبارت دیگر: اگر از روحیات
یک زن فاکتور گرفته شود می تواند در پوشش، حرکات، گفتار، تماسها و رفتارها و تیپ و
آرایش وی خلاصه گردد.

محال است یک
زن از تقوی و طهارت کلی برخوردار باشد و در عین حال تاب مستوری نداشته باشد و برای
خودنمایی از دریا روزن سر برون آرد. و برای جذب جنس مخالف بطور غیر مشروع خود را
بیاراید و دل فریبی پیشه کند. همانگونه که زن بی اعتقاد یا سست ایمان و ضعیف
الاخلاق امکان ندارد بطور طبیعی ظاهری آراسته به اخلاق و رفتار نیکو داشته باشد.
این توضیحات که در جای خود از واضحات است برای تذکر این مطلب کافی است که حجاب و
بدحجابی نباید بطور مجرد و جدای از عقیده و اندیشه و اخلاق و سایر رفتارهای زن
مورد ارزیابی قرار گیرد. وگرنه داوری درباره ی آن واقع بینانه نخواهد بود.

3- مسئله
حجاب و بدحجابی به عنوان سمبل تعهد و عدم تعهد به اصول و مقدسات و معتقدات و
ارزشهای پذیرفته شده در فرهنگ اسلامی حاکم بر محیط ما مطرح است و نه تنها به عنوان
یک نقطه قوت یا ضعف رفتاری فردی. برداشتی که تلقی عمومی از یک زن مسلمان و با حجاب
و پایبند به مقدسات دارد با تلقی از رفتار یک زن بی حجاب یا بدحجاب، کاملاً متفاوت
است.

تلقی عرفی و
عمومی ما، زن مسلمان را نماینده فرهنگ محیط خود و عنصری وفادار به مکتب و احکام
الهی می داند و او را همسو با نظام اسلامی و در راستای اهداف انقلاب می شناسد. در
حالیکه زن بی حجاب و بدحجاب را نماینده ی فرهنگ غربی و ارائه دهنده ی راه و رسم پس
مانده از طاغوت و بی اعتنا به احکام شریعت و کارگزار اهداف دشمنان انقلاب می
شناسد. به همین دلیل مسئله حجاب و کشف حجاب طول هفتاد سال حکومت رژیم فاسد پیشین
همواره دو قطب متضاد در فکر و اعتقاد و اخلاق را نمودار ساخته است. و زنان مسلمان
ما در سخت ترین شرایط حاکم بر محیط دست از حجاب مقدس خویش نکشیده و به اسلام و
شعار اسلامی وفادار ماندند تا در صحنه انقلاب ایمان و اخلاص و ارادت خویش را نسبت
به پیامبر و اوصیای او علیهم السلام و فقها و رهبران فضیلت و جهاد متجلی ساختند و
استقلال و شخصیت فرهنگی خود را اثبات کردند و به فرموده ی امام عظیم الشان و
فقیدمان:

«زنان در
انقلاب پیشروان و طلایه دارانی بودند که از مردان گوی سبقت ربودند و ایثار         و ازخودگذشتگی و عنصر فداکاری را در همه
ی صحنه ها به ویژه جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته و همانان بودند که نماینده ی واقعی
زن ایرانی و نمودار چهره ی انقلاب و سمبل شخصیت زن در صحنه ی بین المللی شدند و
آثار اندیشه اسلامی و انقلابی شان را در خارج کشور و در دانشگاههای دنیا در سیمای
زنان باحجاب نمودار ساختند».

امروز نه
تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان حجاب زن به عنوان اصالت شخصیت و استقلال و آزاد
اندیشی، نه وابستگی و شخصیت عروسکی مطرح است و این است که دشمنان انقلاب و
کارگزاران استکبار را عصبانی کرده و به واکنشهایی از قبیل ممنوعیت حجاب در
دانشگاهها در کشورهایی مانند مصر و ترکیه و فرانسه و … نمودار گشته است. اگر
حجاب نقش سمبلیک نداشت قطعاً چنین واکنشهایی را به دنبال نمی آورد…

این بود وضع
حجاب و موضع زنان با حجاب ما طی سالیان حاکمیت طاغوت و قبل و بعد از انقلاب و برای
همیشه ی تاریخ.

درست نقطه
مقابل اینان زنانی بودند که به پیروی از منویّات پلید استکبار و مهره های فاسدشان،
رضاخان و پسرش، در طول دهها سال دامن عفیف زن را لکه دار ساختند و با انواع
پلیدیها از جمله بی حجابی و فرهنگ برهنگی به مقدسات پشت پا زدند و در هر فسادی
شعله افروختند و زشت ترین مناظر را در ملا عام نمایش دادند و بالاخره پس از انقلاب
که این سد ابلیسی شکسته شد و اینان با پذیرش وضع موجود بعضاً تغییر ماهیت داده و
واقعاً به راه اسلام بازگشتند و بعضاً صورتی ناقص از حجاب را پذیرفته و بر منویّات
خود باقی ماندند. و چون نمی توانستند همچون گذشته در محیط ظاهر شوند همسوئی خویش
را با بیگانه و لجام گسیختگی خود را با بدحجابی و حرکات زننده ی دیگر نمایش دادند.
برای این عده پذیرش این مقدار از حجاب در حد یک سرانداز ناقص و زلفهای افشان و
آرایشهای تند و لباسهای مخصوص و حرکات جلف و بعضاً  رفتارهای خلاف عفت در پرده و همکاری با باندهای
فساد جز جبر مفهومی دیگر ندارد. و هم اینان با بی حرمتی به ارزشهای انقلاب و دهن
کجی به عواطف میلیونها مسلمان ایثارگر که صاحبان اصلی این انقلابند هر روز به نوعی
تغییر قیافه می دهند و هر لحظه به شکل بت عیار درمی آیند و یا حرکات هدایت شده از
سوی دشمنان به مقدسات و مقررات بی حرمتی می کنند و چون در مقابل، با مانعی برخورد
نمی کنند در داخل و خارج کشور به آبروریزی و اعمال شرم آور دست می زنند. و در
برابر شعارهای موسمی و موجهای گذرا مصونیت پیدا کرده اند و بالاخره وضع اینان چون
غده ی سرطانی دیگر فساد، پیکره منزه و پاک جامعه را تهدید می- کند و افکارشان به
محیطهای آموزشی و فرهنگی نیز سرایت می کند و اگر نه چندان بسیارند ولی چون ویروسها
که تولیدمثل می کنند و اگر جامعه واکسینه نشود تاثیرشان گسترده تر شده و غیرقابل
اجتناب می گردد.

با دلائل فوق
مسئله ی بی حجابی را نباید ساده انگاشت و عادی تلقی کرد. در این سلسله مقالات بر
آنیم که در یک ریشه یابی به علل بدحجابی در این روزها بپردازیم و پیشنهادات و راه
حلهایی را مورد بررسی قرار دهیم و از صاحب نظران می خواهیم        راه حلها و نظرات خود را با ما در میان
گذارند.

ادامه دارد