جدیدترین استفتائات از امام

زیر نظر :حجت الاسلام و المسلمین قدیری

س-حدود حجاب اسلامی برای بانوان چیست و برای این منظور پوشیدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسری کفایت میکند و اصولا چه کیفیتی در لباش و پوشش زن در برابر افراد نامحرم باید رعایت شود.

ج-واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست ها تا مچ ، از نا محرم پوشیده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولی پوشیدن چادر بهتر است و از لباس هائی که توجه نامحرم را جلب کند باید اجتناب شود.

س- کسی که در منطقه مسکونی میخواهد در زمین خود مغازه آهنگری یا درب و پنجره سازی و امثال آنها بر قرار کند و دولت اسلامی نیز در آنجا مقررات خاصی ندارد آیا صاحبان منازل مسکونی حق جلوگیری دارند و تکلیف صاحب زمین چیست؟

ج-در جائی که دولت اسلامی مقررات خاصی ندارد نمیتوانند از ساختمان کردن مالک در ملک خود ،  جلوگیری کنند ولی مالک باید از کاری که موجب اذیت یا ضرر همسایگان باشد احتراز کند.

س-زیاده روی در مصرف آب و برق در صورتی که موجب کمبودهائی در سطح عمومی شود چه حکمی دارد. بخصوص که دولت اسلامی بر صرفه جوئی تاکید نموده است؟

ج-زیاده روی به نحو غیر متعارف حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است.

س-هرگاه کسی چک موعدی را به مبلغی کمتر از مبلغ قید شده در چک بخرد چه حکمی دارد و همچنین فروش سفته موعدی به مبلغ کمتر جایز است یا خیر؟

ج-فروش چک یا سفته به شخص ثالث به مبلغ کمتر ربا و حرام است.

س-نظر امام راجع به قمه زنی و شبیه خوانی و روضه خوانی و عزا داری چیست؟

ج-در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد ،  اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

س-اشخاصی که در جبهه و صحنه نبرد  یا وسیله ترورها به افتخار شهادت نائل می شوند ، آیا احتیاج به غسل وکفن دارند یا خیر؟ و آیا مس بدن شهدا احتیاج به غسل مس میت دارد یا خیر ؟

ج-شهید اگر در جبهه به شهادت رسیده غسل وکفن ندارد و مس او موجب غسل نمیشود. و اگر در غیر جبهه به شهادت رسیده غسل و کفن دارد وبه مس او غسل واجب است.

س-آیا بعد از انعقاد نطفه از بین بردن آن جایز است یا نه؟

ج-بعد از انعقاد نطفه جایز نیست.

س-آیا بستن رحم به منظور جلوگیری از حمل چه حکمی دارد؟

ج-در صورتی که موجب عقیم شدن نیست اشکال ندارد.

س-در چه صورت تامین معاش پدر و مادر بر فرزند واجب است و اطاعت از آنها با چه حدی لازم است؟

ج-اگر پدر و مادر نتوانند معاش خود را تامین کنند بر فرزند واجب است نفقه آنها را بدهد و لازم است اولاد کاری که موجب اذیت والدین باشد انجام ندهند و بهتر است به صلاح اندیشیهای آنها احترا م بگذارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *