آیا حقوق‌ بشر فقط در اوکراین نقض شده است؟ عملکرد چندگانه مدعیان حقوق بشر

با آغاز عملیات نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفندماه سال گذشته، آمریکا و متحدان غربی‌اش تحریم‌های شدیدی علیه مسکو بکار گرفتند. و روسیه نیز که یکی از عمده تامین‌کنندگان انرژی غرب است همزمان با این تحریم‌ها، از سازوکار جدیدی در صادرات خود به غرب، بویژه در صادرات انرژی به کشورهای مشارکت‌کننده در تحریم‌ها ایجاد نمود. اینکه در نتیجه‌ی تحریم‌های کشورهای غربی و عکس‌العمل متقابل مسکو، آمریکا و غرب طی همین حدود پنج ماه با چه چالش‌های جدی بویژه در حوزه اقتصادی مواجه شده‌اند و هرکدام به نوبه خود دچار تورم بی‌سابقه در ۳۰ الی ۵۰ سال اخیر خود شده‌اند و…، که خود جای بحث مفصل دارد و در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.

اما نظر نگارنده در این مقال، پرداختن هرچند مختصر به تناقضات فاحش و نوع عملکرد متفاوت غرب در مواجهه با تبعیض نژادی و همچنین ادعاهای کذایی پرچمداری حقوق بشر است که چهره واقعی آنان را در پس وقایع اوکراین را نمایان کرد.

حکومت غیر مردمی و تحمیلی غرب

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کرد که روی کار آمدن «ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی»کمدین مشهور اوکراینی، حاصل یک انقلاب رنگی شبه کودتا در سال ۲۰۱۴ و در حالی بر سرکار آمد که یانوکوویچ رئیس‌جمهور وقت اوکراین در نزد مردم اوکراین از محبوبیت بیشتری برخوردار و نزدیک به ۶۰ درصد آرای مردمی را نیز کسب کرده بود. اما غربی‌ها سرنگون کردند تا عناصر نزدیک به غرب را بر سر قدرت بیاورند. همین غربی‌هایی که در حساس‌ترین شرایط حتی در حمایت از یک متعهد خود عاجز مانده‌اند.

رهبر معظم انقلاب در رابطه با بحران اوکراین به نکته کلیدیِ پشتوانه مردمی بعنوان یک عبرت نام برده و  فرموده‌اند: «…مردم، مهم‌ترین پشتوانه دولت‌ها هستند. اگر مردم در اوکراین وارد میدان می‌شدند، وضع دولت و مردم اوکراین این‌جوری نمی‌شد. مردم وارد میدان نبودند، چون دولت را قبول نداشتند؛ عیناً مثل آن وقتی که آمریکا به عراقِ دورانِ صدام حمله کرد، مردم دفاع نکردند، کنار رفتند، آمریکا مسلط شد؛ امّا در همین عراق، وقتی که داعش حمله کرد، مردم وارد میدان شدند، توانستند داعش را که خطر بسیار بزرگی بود به عقب برانند، توانستند سرکوب بکنند. عامل اصلی استقلال کشورها مردم‌اند.»

گذشته از مراتب یاد شده زلنسکی، یک یهودی پیرو فرقه هدونیسم است و اعتقاد دارد برای رسیدن به قدرت و لذت، می‌توان به هر نوع فساد اخلاقی و مالی دست زد که اسناد مفاسد مالی پاندورا و تولید ده‌ها اثر مستهجن و آزادسازی ماری‌جوانا، قمار و روسپی‌گری، نمونه‌هایی از آن استو روابط عمیقی با مقامات و ثروتمندان یهودی همچون «جورج سوروس» دارد.(۱)

نژادپرستی در پوشش اخبار اوکراین

بمحض شروع جنگ و بحران اوکراین، خبرنگاران رسانه‌های غربی از سراسر اروپا و آمریکا و متحدین‌شان در سایر کشورهای جهان بطرف این کشور در اروپای شرقی عزیمت کرده و بی‌وقفه خبرهای فراوانی از پیامدهای حمله روسیه به شهرهای مختلف اوکراین و کشته شدن صدها نظامی و غیر نظامی اوکراینی و فرار غیر نظامیان و زنان باردار و کودکان و افراد سالخورده از خانه و کاشانه‌های خود به سراسر جهان مخابره کردند.

این گزارشات خبری در حالی بود که بعضاً از کلمات نژادپرستانه مانند: سفیدپوست، چشم آبی، مو بلوند و اروپایی در پوشش‌های خبری استفاده شد! بعنوان نمونه:

“دانیل هانان” گزارشگر مشهور روزنامه بریتانیایی “تلگراف” و از سیاستمداران سابق بریتانیا نوشت: «آنها (اوکراینی‌ها) خیلی شبیه ما هستند، این موضوع بسیار شوکه کننده است»

و خبرنگار ارشد “سی‌بی‌اس” آمریکا “چارلی داگاتا” در گزارش خود از اوکراین گفت: «با احترام تمام، اوکراین مانند عراق یا افغانستان نیست که چندین دهه شاهد درگیری بوده باشد». وی افزود: “این یک کشور نسبتاً متمدن و نیمه اروپایی است – کشوری که انتظار نمی‌رود رویدادهای عراق و افغانستان در آن تکرار شود.» و…

بقول یکی از منتقدین این گزارشات یکطرفه گزارشات نژادپرستانه مثل آب به جریان افتاده است

کنار رفتن نقاب از چهرۀ مدعیان حقوق بشر

بحران اوکراین تمامی نگاه‌های نژادپرستانه و چهره‌های واقعی مدعیان دروغین غربی‌ها را که در پس پرده‌ی نقاب و بهانه حقوق بشر سال‌ها از دیگر کشور‌ها باج‌گیری می‌کردند عیان کرد.

رهبر انقلاب در پیام به اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، رویدادهای سیاسی و نظامی این روزها را نشان‌دهنده‌ بخشی از همان پیچ تاریخی جهان خواندند که پیش از این انتظار آن رفته بود. گمان می‌رود در این پیچ تاریخی چهره‌ واقعی جریانات غربی بیشتر آشکار شود. «رویکردهای دوگانه‌ غرب امروز در بحران اوکراین کاملاً عیان است. در حالی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تقریباً بیش از دوازده جنگ راه انداخت، ما ندیدیم در نظام بین‌الملل این‌قدر به آن واکنش نشان داده شود؛ چرا؟ چون به قول آن‌ها جنگ در غرب آسیا بود و مردم آنجا چشم‌آبی نبودند. در طول تمام این درگیری‌ها و کشتار هزاران نفر از مردم یمن توسط ائتلاف مورد حمایت آمریکا، آیا سفارت انگلیس یک بار پرچم یمن یا افغانستان را بالا برد؟ اما با شروع بحران اوکراین، سفارت انگلیس در تهران پرچم اوکراین را بالا برد و از اوکراین حمایت کرد. آن‌هم فقط به‌خاطر نوع نگاه نژادپرستانه‌شان است.» (۲)

از نمونه افتضاحات نژادپرستانه‌‌ی غرب، که همه جهان شاهد آن بودند، سرگردانی سیاه‌پوستان و اقلیت‎ها در مرزهای اوکراین هنگام خروج از اوکراین بود.

همگان دیدند که همزمان با شروع جنگ و درگیری‌ها، افراد زیادی در تلاش برای خروج از اوکراین هستند ولی نیروهای امنیتی اوکراین مانع خروج افراد سیاه‌پوست از این کشور می‎شدند. سیاه‌پوستانی که تابعیت اوکراین را داشتند. در عین‌حال هیچ‌یک از سیاستمداران و رسانه‌های غربی در تقبیح این عمل غیر انسانی نیروهای امنیتی اوکراین هیچگونه عکس‌العملی از خود نشان ندادند!

رهبر معظم انقلاب نیز ضمن اشاره به وقایع فوق فرمودند: «در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدند. قطار را نگه می‌دارند که سیاه‌پوست را پیاده کنند. اظهار تأسف می‌کنند که جنگ در خاورمیانه نیست و در اروپا است‌.»(۳)

پی‌نوشت‌ها:

https://www.farsnews.ir/news/14001217001064  .۱

۲٫https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=49920

۳٫بیانات ۱/۱/۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *