ورود دشمن به جنگ شناختی ناشی از پیروزی‌های جبهه حق است / ماهیت جنگ شناختی و راهکارهای غلبه بر دشمن در آن در گفتگو با آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری/به کوشش قاسم بابائی

درآمد:

آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری در گفتگو با «پاسدار اسلام» به بررسی و تحلیل علت ورود دشمن در جنگ شناختی پرداخته و در ادامه با تبیین ماهیت جنگ شناختی و جنگ ترکیبی، راهکارهای خروج از این جنگ و روش‌های غلبه بر دشمن را یاد آوری می‌کنند. ایشان در بخشی از گفتگو به تحلیل پدیده بیماری کرونا و پیامدهای آن به عنوان بخشی از پازل دشمن برای غلبه در جنگ شناختی، اشاراتی دارند.

ضمن سپاس از فرصتی که که در اختیار «پاسدار اسلام» گذاشتند، حاصل این مصاحبه به امت «پاسدار اسلام» تقدیم می‌شود:

 

*در ابتدا تشکر می‌کنیم که این فرصت را در اختیار مجله «پاسدار اسلام» قرار دادید. در خدمتتان هستیم با موضوع جنگ ترکیبی، جنگی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب،آمریکا، رژیم صهیونیستی بعضی از کشور‌های اروپایی و برخی گروهک‌ها همه امکانات خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به میدان آوردند. به عنوان اولین سئوال بفرمایید جنگ شناختی دشمن از نگاه شما چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم. خدای متعال را سپاسگزار و خرسندم از اینکه توفیق گفتگو با این مجله وزین را دارم. پاسدار اسلام مجله‌ای با سابقه نسبتاً طولانی است و در طول چهار دهه انقلاب اسلامی، خط ثابت و مستمر و مستقیمی داشته است. خدا را شاکرم که توفیق گفتگو با مخاطبان این نشریه برایم فراهم شده است و برای شما آرزوی توفیق و توان بیشتر برای خدمت بیشتر به اسلام و مکتب اهل بیت«ع» را دارم و ازاینکه عرایض بنده را با شرح صدر تحمل می‌کنید تشکر می‌کنم.

این فضای عمومی که گاهی از آن به جنگ ترکیبی دشمن تعبیر می‌شود، نشان می‌دهد که دشمن از چندین زاویه با ما درحال جنگ است، جنگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و جنگ نرم، نمونه ای ازیک درگیری همه‌جانبه است که نشان می دهد دشمن با ابزارهای مختلف و در همه عرصه‌ها وارد میدان شده است.

من در این بخش می خواهم به جنگ شناختی که یکی از گونه‌های جنگ نرم است بپردازم. من جنگ شناختی را با وجود تعاریف پیچیده، به زبان خودم این گونه معنا می‌کنم. آنها به یک دانش‌هایی دست پیدا کرده‌اند (حداقل تلقی خودشان این است). این دانش‌ها میان رشته‌ای، متعدد، به هم پیوسته وگسترده است که از جمله آنها علوم شناختی و ذهن شناختی هستند. علومی که به شناخت فیزیک بدن انسان، معارف انسانی، رفتارهای انسانی می‌پردازند وسپس استناد این رفتارها به ادراکات و شناخت‌ها می‌پردازد و به تعبیر روان‌شناختی امروز استناد آنها به ضمیر ناخودآگاه می پردازد و آنها از طریق این علوم و با کمک گیری از هنر رسانه و علوم اجتماعی می‌خواهند دستگاه شناختی و معرفتی رقبای خود را در عالم به شکل اجتماعی تغییر بدهند و طبیعتا معتقدند که اگر دستگاه شناختی انسان تغییر کرد، رفتار او نیز تغییر می‌کند و او تبدیل به سرباز دشمن می‌شود. به بیانی دیگر امروز آنها در مرحله جنگ شناختی روی ناخودآگاه انسان‌ها کار می‌کنند. آنها می‌گویند انسان‌ها پیش از مرحله خودآگاه، مرحله ناخودآگاه دارند و آنچه در خودآگاه آنها بروز می‌کند حاصل اتفاقاتی است که در ناخودآگاه انسان رخ می‌دهد.و اگر بتوان در ناخوادآگاه انسان ها نفوذکرد، میتوان رفتارآنها را کنترل کرد. دشمن در علوم‌ شناختی در تلاش است که به شکلی بتواند در ناخودآگاه انسان راه پیداکرده و آن را فعال کند و رفتارهای انسان ها را کنترل ‌کنند تا بتوانند نیروهای جامعه را سرباز خود ‌کنند. این تیر و ترکش‌هایی که آنها در جنگ شناختی می‌زنند اگر به عمق ناخودآگاه ما و عمق ایمان اجتماعی ما و عمق معرفت جامعه ما نفوذ می‌کرد جامعه ما می‌باید تحت کنترل درمی‌آمد. این علامت شکست آنها در جنگ شناختی است که به‌نظر من آخرین ابزار آنها است و بعد از این دیگر چیزی ندارند.

بنابراین توجه داشته باشید که جنگ شناختی دشمن، دشوار و پیچیده است. عزیرانی که با مبحث آینده‌پژوهی آشنا هستند، می‌دانند که نظام استکبار، آینده بسیار پرمخاطره‌ای را نه تنها برای ما، بلکه برای همه بشریت رقم زده است. من یک وقتی تشبیه می‌کردم که تمدن مادی مثل یک زندان است که بشریت را از این زندان وارد یک سیاهچال می‌کنند. برخی از آینده‌پژوهان به غلط می‌گویند مثلا هشت هزار سال از عمر حیات بعد از حضرت آدم«ع» گذشته و هشت هزار سال دیگر باقی مانده است و در این زمینه، آثار هنری تهیه می‌کنند. برخی از آنان آینده‌ای بسیار خطرناک‌تر از وضعیت کنونی‌ را که بر سر بشریت آورده‌ا‌ند که خیلی خطرناک‌تر از استعمار کهنه و نو هست، به تصویر می‌کشند.

هر چه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم، دشمنی شیاطین ومستکبرین سنگین‌تر وسخت‌تر می‌شود، چون نقطه پایانی است که خداوند متعال به آنها مهلت داده است. از طرف دیگر مومنین نیز هر چه به عصرظهور نزدیک‌تر می‌شوند، باید بزرگ شوند؛ شرح صدر پیدا کنند و برای ترقی حقایق عصر ظهور آماده شوند.

امروز انقلاب اسلامی باید از این مرحله‌، یعنی مرحله جنگ رسانه‌ای دشمن عبور کند. ما در مرحله تولید دستگاه نَبَأ هستیم، لذا آینده سختی پیش روی ماست. البته این نقشه را فقط برای جبهه مقاومت نکشیده‌اند، بلکه از طریق علوم شناختی می‌خواهند تمام بشریت را با خودشان هماهنگ کنند و برنامه‌ای را برای ورود به عصر جدید رقم بزنند. این خیلی خطرناک است و شرایط پیش رو شرایط سختی است و باید کمربندها را محکم کرد.

*با توجه به تعریف شما از جنگ شناختی که جنگی دشوار و پیچیده است، پرسش این است که چرا دشمن در این برهه وارد جنگ شناختی شده است؟

ورود دشمن به جنگ شناختی وتحمیل فشارهای مضاعف به همه اضلاع هستی بشریت، به‌ویژه به جبهه مقاومت ناشی از پیروزی‌ها وموفقیت‌های جبهه حق است. آنان در طول این ۴۰ سال هر قدر که توانستند به ما فشار آوردند و انواع جنگ‌ها و درگیری‌های قومی، نژادی، جنگ نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک، حرکت‌های اجتماعی برای براندازی نظام اسلامی ما به کار بردند که هرکدام از اینها برای سقوط هر نظامی کافی بود. دشمن هزینه زیادی را علیه ما صرف کرده و در این ۴۰ سال، جنگ‌های متعدد و درگیری‌های گسترده‌ای را رقم زده است. من این مطلب را درسال ۱۳۸۰ عنوان کردم که احسان نراقی در مقاله‌ای در روزنامه کیهان نوشته بود هزینه‌ای که غرب درطول ۴۰ سال جنگ علیه تمامی اراضی شرق صرف کرد، کمتر از هزینه‌ای است که در یک ربع قرن علیه انقلاب اسلامی خرج کرد.

حال که امکانات دشمن مضاعف شده است، دو دهه را هم به آن اضافه کنید. به‌خصوص با فناوری‌های نوین از قبیل هوش مصنوعی و امثال اینها ظرفیت دشمن چندین برابر شده است. دانش‌ها و فناوری‌های جدید امکان پیشبرد این جنگ را در عرصه‌های دیگر هم فراهم کرده‌اند. آنها می‌گویند از طریق دخالت در تغذیه می‌توانیم در دستگاه شناختی افراد دخالت کنیم. ما با الطاف الهی تمام اینها را پشت سر گذاشتیم، ابزارهای تمدن غرب را در دست گرفتیم و کارآمدی آنها را خنثی کردیم و توانستیم برآنان مسلط شویم.

یک وقتی زمانی که جاسوس‌ها را آزاد کردند، غرب زده‌ها اعتراض کردند که چرا آنها را نگه داشتید که حالا آزادشان کنید؟ امام فرمود اینها آن مقدار که تعریف می‌کردند قدرت نداشتند. ما آمدیم تا ابهت آمریکا را بشکینم. این گونه حرکت‌ها به برکت انقلاب اسلامی است. قبلا همین که ناوگان یکی از قدرت‌های بزرگ حرکت می‌کرد، در این سر دنیا دولتی ساقط می‌شد. کشتی از بندر جدا می‌شد، دولت در اینجا ساقط می‌شد. به فرمایش امام ما یک سال اینها را نگه داشتیم و هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

البته آنها کار می‌کنند. خدا دست دشمن را نمی‌بندد، ولی اگر ما مقاومت کنیم، در آن صورت معنای جمله امام که فرمود، «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، مشخص می‌شود. قرآن فرمود: « وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ: سست و غمگین نشوید. شما برترید اگر ایمان داشته باشید.»(۲)

دشمن در حال حاضر به اسم مذاکرات و از طریق بسترهای مالی دیپلماتیک می‌خواهد ما را مهار کند. یکی از نویسندگان عرب به نام حسنین هیکل گفته بود که مذاکرات کشورهای عربی ۱۲ روز طول کشید و شکست خوردیم؛ ایرانیان ۱۲سال است که دارند مذاکره می‌کنند و هنوز شکست نخورده‌اند. الحمدلله ما دیپلماسی فعالی داریم که۲۰سال است داریم مذاکره می‌کنیم و هنوز هم سرپا هستیم. هرچند در دوره رئیس‌جمهور قبل، دچار افول شدیم و آنها تصور کردند که ما تسلیم شده‌ایم و به‌سرعت عقبگرد خواهیم کرد. به ‌خصوص در آن دوره جمله‌ای از یکی از مسئولین مبنی بر کاهش هزینه‌های نظامی پخش شد. به تعبیری مانند کشور آلمان و ژاپن به جای هزینه کردن برای اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد ملی هزینه کنیم. یعنی همان نظریه خلع سلاح که آقا در قبال آن موضع تندی گرفتند که این اندیشه در مواجهه با غرب عقب‌نشینی است.(۳) در آن دوران تا حدودی دچار افول شدیم. آنها به عظمت انقلاب اسلامی معترف بودند وادعا می‌کردند که دراین عصر درگیری تمدنی بین اسلام به پرچمداری ایران با لیبرال دموکراسی به پرچمداری آمریکاست. ما را به انزوا بردند و به‌قدری تنزل دادند که ترامپ در گزارش رسمی گفت رقبای ما چین و روسیه هستند و ایران و کره جنوبی دو یاغی منطقه هستند و ما را تا حد کره شمالی تنزل دادند. ولی اخیراً با توجه به پیشرفت های ایران مجبور شدند ما را در راس اخبار قرار دهند. بعد هم آنان تمام امکاناتشان را به کار گرفتند تا از عظمت ایران کم کنند و تلاش کردند تا از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند،اماتمدن نوین اسلامی، ادبیات استکباری و ادبیات اروپائی که بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از تاسیس سازمان ملل خود را قبله عالم می‌دانست به هم ریخت. به گفته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا در صحبت‌های نژادپرستانه‌اش: «اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته‌ایم. شما خوب می‌دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. مابقی جهان جنگل است». (۴)

بنابراین موفقیت‌های انقلاب اسلامی درمقابل دشمن خیلی زیاد است. آنها نتوانستند موفقیت‌های ما را ببینند و تلاش کردند با روش‌های مختلف با آنها مقابله کنند. یکی از روش هاجنگ تحمیلی بود که نیمی ازامکانات ناتو را به منطقه آوردند و هر چه آنها بیشتر هزینه کردند، ما بیشتر مقاومت کردیم. در حال حاضر ما از مدیترانه تا باب‌المندب حضور داریم و طرح خاورمیانه جدید از نیل تا فرات را شکست داده‌ایم.

یکی دیگر از روش ها جنگ ترکیبی بود که تصمیم گرفتند وارد یک جنگ همه‌جانبه شوند و لذا هجوم همه‌جانبه کردند و از هر روشی بهره بردند که از جمله آنها اتفاقاتی است که در مدارس افتاد. علامتی که این روزها در مدارس می‌بینید، علامت پیروزی نیست. دشمنی که در موضع قدرت باشد این گونه عمل نمی‌کند. او وقتی مجبور می‌شود آشکارا همه اصول دموکراسی را زیرپا بگذارد که در موضع ضعف باشد. پس این وضعیت بیانگر قدرت ما در درون وقدرت ما در بیرون است. در درون درحال شکل گیری نظام اسلامی مستحکم ودر حال گذر از غرب‌گراها هستیم. امام فرمود ما از سلطنت پهلوی عبور کردیم، ولی گذر از غرب‌گراها کار دشواری است.(۶) البته ما در این مرحله در حال گذر هستیم که این نشانه قوت ملت است.

در بیرون هم شکل گیری جبهه مقاومت و دست بالا داشتن در منطقه است که گستره جبهه مقاومت و ضد غرب در همه جا مشاهده می شود؛ از اوکراین تا اسرائیل. رد پای مقاومت به‌راحتی در آنجا دیده می‌شود. آنها ماجرای اوکراین را نمی‌توانند جمع کنند و اگر جنگ تمام هم بشود، پیامدهایش به این راحتی قابل جبران نیست. تظاهرات چندصدهزار نفری در اسرائیل چیز ساده‌ای نیست. مهاجرت معکوس از اسرائیل چیز ساده‌ای نیست. درست است که جلوی انتشار اخبارش را می‌گیرند، ولی از یک نقطه به بعد دیگر قابل کنترل خبری نیست. پس بررسی شرایط از درون و بیرون، بیانگر موضع قدرت ماست. ما قدرت مقابله بالایی را داریم. ما الان در نقطه حیاتی قرار داریم و لذا دشمن تصمیم گرفته کار را تمام کند، چون احساس می‌کند اگر کار را تمام نکند، ضربه سهمگینی خواهد خورد که به‌راحتی قابل جبران نیست. الحمدلله ما توانایی عبور ازاین شرایط را داریم، به شرط آنکه کمر همت ببندیم. مواضع قدرت و ضعف و آسیب‌های خود را بشناسیم و در صدد جبران و عبور از این بحران‌ها باشیم.

* با توجه به پیچیدگی جنگ شناختی که نسبت به گذشته بسیار متفاوت است وآرایش تهاجمی دشمن در این نبرد به شکل دیگری است، چه راهکاری را برای مقابله با جنگ شناختی پیشنهاد می‌کنید؟

برای مقابله با جنگ شناختی باید به توانایی دینی خودمان تکیه کنیم. ما یک توانایی تاریخی داریم که باید در فلسفه تاریخ از آن استفاده کنیم. ما یک انباشتی از ظرفیت‌های تاریخی داریم که در دنیای ایران بوده و بعد از اسلام نیز با گره خوردن با مکتب اهل‌بیت«ع» و فرهنگ دینی و متأثر شدن از ظرفیت عاشورائی و تحت تاثیر هجرت امام رضا«ع» و حضرت معصومه«س» به ظرفیت تاریخی شگرفی تبدیل شده است. نباید از این سرمایه غفلت کرد. تلقی من این است که این امت ظرفیت زیادی دارد که در روایات گاهی ازآنان با تعبیر اهل قم، قوم سلمان و… یاد شده است(۶) این ظرفیت در درون ایرانیان انباشته شده و حقیقت عاشورا در وجود ایرانیان نقش بسته است. درک عمیق از عاشورا و حب اهل‌بیت«ع» در وجود ایرانیان نفوذ کرده است و به ‌سادگی خاموش نمی‌شود. غرب قبل از انقلاب خیال می‌کرد می‌تواند آن را خاموش کند. حال آنکه قبل از انقلاب موجی بود که بعد از انقلاب سر برآورد و آتشفشانی شد که همه جهان را تحت الشعاع خود قرار داد.لذا از این ظرفیت نباید غفلت کرد. ما باید از موضع پایگاه ایمانی که یک آتشفسان است، این خاکستر را کنار بزنیم و از فطرت جامعه جهانی و نیز از فطرت جوانان بهره ببریم. امام می‌فرماید: امروز انقلاب ما صادر شده است. در همه جا اسم اسلام است . باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست، به دنیا معرفی کنید. وقتی ملت‌ها اسلام را شناختند، قهراً به آن روی می‌آورند.(۷)

پس باید با مردمی که ظرفیت دارند و می‌توانند زمینه‌ساز عصر ظهور باشند، کار کرد. این اصل سرمایه است و دشمن در تلاش است که به عمق آن دسترسی پیدا و آن را دستکاری کند، البته به شرط آنکه موضع خود را درقبال غرب مشخص کنیم؛ به نظرم غرب هنوز به عمق آن راه پیدا نکرده است.

در مرحله بعد برای برای مقابله با جنگ شناختی باید آسیب‌ها را بشناسیم. یکی از آسیب‌ها شناخت نقشه دشمن است. نقشه‌ها خیلی پیچیده‌تر شده‌اند و توانمندی آنها هم افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار، بشر در همین دو سه سال اخیر در بخش هوش مصنوعی به اندازه کل دوران قبل رشد کرده است. یکی از علت‌هائی که غرب در جنگ اقتصادی موفق شده، به پشتوانه همین هوش مصنوعی است. آنها توانسته‌اند با این وسیله تمام تعاملات دنیا را کنترل کنند. لذا ابزار تهدیدشان هم کارآمدتر و توانمندتر شده است. بنابراین ما باید کمر همت بربندیم و آسیب‌های خودمان را بشناسیم و ساختار خودمان را که به تعبیر رهبری مرحله دولت اسلامی است، اصلاح کنیم.

یکی دیگر از آسیب‌ها نشناختن تمدن غرب است. در تمدن غرب باطل و حق را در هم آمیخته‌اند. باید توجه داشت که آمیختگی این دو در تمدن غرب بسیار پیچیده و چون سیطره باطل بر آن زیاد است، مواجهه با آن هم بسیار دشوار است. من نمی‌گویم همه آدم‌هایی که در تمدن غرب هستند، آدم‌های باطلی هستند. خیر. درکاخ فرعون نیز آدم‌های خوبی مانند همسر فرعون و مومن آل فرعون پیدا می‌شد. مواجهه با غرب نباید به صورت گزینشی و غیر سیستمی صورت بگیرد . اندیشه ژاپن اسلامی است غلط است! نه اسلام ژاپنی می‌شود و نه ژاپن اسلامی. آنهائی که ضربه به اسلام زدند، همان کسانی بودند که به دنبال ژاپن اسلامی بودند. جامعه اسلامی غیر از ژاپن اسلامی است. البته اگر خوبی هم داشته باشد، باید آن را با ابزار و شیوه دقیق بیابیم و در دستگاه هاضمه خودمان بیاوریم. شما اگر کود حیوانی را پای درخت سیب بریزید از سیب آن استفاده می‌کنید، ولی این اتفاق بعد از یک فرآیند پیچیده تهذیب و تجزیه و ترکیب می‌افتد و کود حیوانی بعد از گذر از مسیری تبدیل به سیب می‌شود. پس اول باید ظرفیت امت خود و ماهیت تمدن غرب را بشناسیم و بدانیم که تمدن غرب ماهیتاً شیطانی است که برای غلبه باطل بر جهان که خروجی آن توحش و استعمار نو و استعمار کهنه و به تعبیر من رفتن به سمت سیاهچال است، حق و باطل در آن در هم آمیخته شده‌اند.

وقتی پوشالی بودن تمدن غرب و عظمت تاریخ ایرانی- اسلامی خود را شناختیم، می‌توانیم جوانان را از فقر هویتی نجات و تصویری امیدآفرین را جلوی چشمان آنان قرار دهیم. من یک وقتی برای دانشجویان و اساتید سخنرانی داشتم و از این ناراحت بودند که سبک زندگی جوانان ما به غرب نزدیک شده است. من گفتم شما در سیستم آموزشی از صبح تا شب، دانشجویان ودانش‌آموزان را در مقابل غرب تحقیر می‌کنید؛ لذا حق ندارید بگوئید مثل آنها نباش و ظاهرت مثل آنها نباشد. غرب‌زده‌ها و ساختارهای غربی ما را تحقیر می‌کنند وآدم غرب‌زده با برداشتن چادر احساس هویت می‌کند! وقتی جوان ما در مقابل غرب تحقیر می‌شود، باید انتظار رفتارهای نامناسب، هنجارهای غیردینی، ترویج ازدواج سفید و…را داشته باشیم.

این ما هستیم که کوتاهی کرده‌ایم. آنها سحر خود را بزرگ جلوه دادند و ما در قبال آن کوتاهی کردیم. اسم فیلسوف غربی که می‌آید، طرف احساس عظمت می‌کند، زیرا او را بزرگ جلوه داده‌اند. ما حقایق خود را پنهان کرده‌ایم و دانشمندان ما احساس حقارت کرده‌اند. ما باید به سمت اندیشه‌های بزرگ برویم. توفیقات خود را بگوییم. البته در تبیین توفیقات نباید صرفاً به سمت گزارشات کمّی بی‌ملاحظه برویم. این قدر نگوییم این‌قدر سد ساختیم و توسعه در راه‌های کشور ایجاد کردیم. اینها چنگی به دل جوان نمی‌زند، زیرا جوان سریع می‌گوید فلان کشور هم این کارها را بدون سختی انجام داده است. ولی اگر آرمان و ایده آل بزرگ و آن نباء اعظم را بگوئیم، فطرت‌ها بیدار می‌شوند.

●      وسخن آخر؟

دنیای غرب جهان را به سمت حکمرانی مجازی پیش می‌برد و می‌­ خواهد دنیایی را ایجاد کند که مجازی و زندان در زندان و سیاهچال در درون زندان است. در زندان‌های دوران‌ قدیم گاهی سرداب‌ها و چاله‌هایی بودند و داخل آنها سرداب دیگری را حفر می‌کردند. مثلاً اگر مساحت آن سرداب ۹ متر بود، مساحت چاله‌ای که درون آن سرداب ایجاد می‌شد، ۲ متر بود که به آن سیا‌هچال می‌گفتند. چاله در چاله، که گاهی عمق آن مثلاً به ۲۰ متر زیر زمین می‌رسید و مثل یک چاه بود. الان اگر به برخی نقاط مثل عراق بروید که به‌شدت در تابستان گرم می‌شود، این سرداب‌ها وجود دارند. منتهی یک موقع برای زیست و یک موقع برای زندانی کردن است. اینها یک بار، بشر را زمینی و ارتباط او را با عالم غیب قطع کرده‌اند و حالا می‌خواهند در همین عالم زمین، او را به عالم اوهام و زندان در زندان ببرند. این حرکات ناشی از شکست هستند. یکی از ابزارهایی که برای این هدف به کار بردند کرونا بود. من نمی‌گویم کرونا واقعی نبود؛واقعی و خطرناک بود، ولی امروزه کسی نیست که نداند که یکی از اهداف غرب در مدیریت این فضا ،توسعه حکمرانی درفضای مجازی بود؛غرب هیچ وقت با این خشونت بشریت را به سمت فضای مجازی نبرده بود و نسبتاً توفیق هم پیدا کرد و از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داد. این یکی از اشتباهات بزرگ بود و من آن را خیانت می‌دانم. اینکه آموزش را به سمت دیجیتال و فضای مجازی پیش بردند و حتی آموزش کودکان به سمت فضای مجازی رفت، بسیار خیانت بزرگی به کودکان و نسل جوان بود. اغلب کشورهای اروپائی زیر بار این موضوع نرفتند، ولی در ایران غرب‌گرایان با هوشیاری و دوستان با غفلت، آن را امضا کردند. من همان زمان با قاطعیت اعلام کردم که این یک پدیده تمدنی است و یک ُبعدش بخش آموزش است. ۱۶ میلیون دانش‌آموز را در فضای مجازی رها آوردند و این یک قتلگاه بود که چند سال بعد باید آنها را از کف خیایان جمع کنید و الان ثمره اش قابل مشاهده است.

ما ظرفیت این مبارزه را داریم و باید بتوانیم از آن استفاده کنیم. باید بتوانیم در عمق وجود جوانان نفوذ کنیم، کما اینکه تا به حال این اتفاق افتاده. باید دستگاه نباء و جهاد تبیین را قوی کنیم. اصلاً دنیا در تقابل دو تمدن است: تمدن اسلامی و تمدن کفر؛ در قبال خبر و نباء پیامبر اکرم(ص)، خبر و نباء شیطان است. شیطان خبر تمدنی وخبر آرمانشهر خود را می‌دهد و حضرت خبر از آرمانشهر عصر ظهور می‌دهد. این بخش، خبر شیطان را حذف خواهد کرد. ما باید خبر عظیم را درست به گوش نسل جوان برسانیم. حضرت آقا می‌فرمایند: هنر امام این بود که از ایمان مردم، عمل صالح می‌گرفت. ما باید از ظرفیت تاریخی خودمان و از فطرت بشری عمل صالح بگیریم. آنها از نفسانیت بشر میوه گرفتند و تمدن ساختند. آیا ما نمی‌توانیم ازفطرت بشر عمل صالح بگیریم و تمدن بسازیم؟! الحمد‌لله در بخش زیر ساخت‌ها، هیچ‌وقت به اندازه امروز زیر ساخت‌های آماده نداشته‌ایم. ما در راهیم، و مقدورات حرکت دراین راه و دست یابی به تمدن اسلامی را داریم.

همانطور که نباید دشمن را کوچک شمرد، توانمندی‌های خودمان را هم نباید نادیده بگیریم. حضور ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مجاور در مسجد جمکران در شب و روز نیمه شعبان و در راه‌پیمائی روز نیمه شعبان نمونه ای از ظرفیت تاریخی ماست که اگر این ظرفیت تاریخی نبود، دشمن حتی اگر یک دهم الان هم هزینه می‌کرد می‌توانست موفق شود. مردم الحمدلله با تمام سختی‌ها در همه صحنه ها حضور دارند و در همه راه‌پیمائی‌ها مخصوصا راه‌پیمائی ۲۲بهمن امسال شاهکار کردند. این بیانگر عظمت ملت ایران است.

 

پی‌نوشت‌ها:

  1. آیه ۱۳۹سوره مبارکهآل عمران
  2. .مقام معظم رهبری: اینکه بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، دنیای موشک نیست.این حرف اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است.»

.۴٫ https://www.etemadonline.com/

۵٫امام خمینی(ره)؛ ۰۷ دی ۱۳۶۰ .ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این‌ زودی‌ها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرت‌ها و سر سپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند.

http://emam.com/posts/view/2875.

  1. امام صادق«ع» فرمود: «سَتَخْلُو کوفَهُ مِنَ الْمُؤمِنِینَ، وَیأْزِرُ عَنْهَا الْعِلْمُ کما تَأْزِرُ الْحَیهُ فی جُحْرِها، ثُمَّ یظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَهٍ یقالُ لَها قُمْ، وَتَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَالْفَضْلِ، حَتّی لایبْقی فی الْارْضِ مُسْتَضْعَفٌ فی الدّینِ حَتّی الْمُخَدَّراتِ فِی الْحِجالِ، وَذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمِنا، فَیجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَاهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَلَمْ یبْقَ فی الْارْضِ حُجَّهٌ، فَیفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ الی سایرِ الْبِلادِ فی الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، فَیتِمُّ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقَ حَتّی لایبْقی احَدٌ عَلَی الْارْضِ لَمْ یبْلُغْ الَیهِ الدّینُ وَالْعِلْمُ، ثُمَّ یظْهَرُ الْقائِمُ«عج»: به‌زودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد شد و علم و دانش از آن رخت برخواهد بست، همانند ماری که در لانه‌اش پنهان شود. آن گاه علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که روی کره زمین کسی نمی‌ماند که در دین ضعیف وناتوان باشد، حتّی زنان پرده‌نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد. خداوند قم و مردم آن را جانشینان حضرت حجّت قرار می‌دهد. اگر چنین نبود بی‌شک زمین اهل خود را می‌بلعید و در روی زمین حجتی باقی نمی‌ماند. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می‌شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی‌ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. سپس حضرت مهدی«عج» ظهور می‌کند. بحارالانوار، ج. ۶۰، ص. ۲۱۳، ح. ۲۳
  2. . https://farsi.rouhollah.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *